Μετάβαση στο περιεχόμενο

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (απόψεις Ελλήνων εκπαιδευτικών)

06/01/2009

Παρατίθενται τα συμπεράσματα της έρευνας με θέμα : ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΩΝ – ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΩΝ που πραγματοποίησαν οι : Κασιµάτη Αικατερίνη, ΥΠ.Ε.Π.Θ (Τµήµα καινοτόµων δραστηριοτήτων) , Γιαλαµάς Βασίλειος Πανεπιστήµιο Αθηνών (ΤΕΑΠΗ)

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η συγκεκριµένη ερευνητική εργασία διερευνά τις στάσεις και τις απόψεις των εκπαιδευτικών για το πρόσφατο νοµοσχέδιο, που αφορά την αξιολόγησή τους. Προκειµένου να διερευνηθούν οι απόψεις τους χρησιµοποιήθηκε ερωτηµατολόγιο µε ανοικτές και κλειστές ερωτήσεις. Η στατιστική επεξεργασία έδειξε ότι στα ερωτηµατολόγια που απαντήθηκαν, υψηλό ποσοστό των εκπαιδευτικών (67%) τάσσονται υπέρ της αξιολόγησης [...]

Στην έρευνα συµµετείχαν σχολεία από όλη την επικράτεια, τα οποία επιλέχθηκαν µε τυχαία στατιστική δειγµατοληψία. Σε 100 σχολεία στάλθηκαν ερωτηµατολόγια, τα οποία περιείχαν 15 ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου. Συµπληρώθηκαν ερωτηµατολόγια στα 34 σχολεία και συγκεντρώθηκαν συνολικά 358 ερωτηµατολόγια.

[...]

Συµπεράσµατα

Από την ανάλυση των αποτελεσµάτων φαίνεται ότι στα ερωτηµατολόγια που απαντήθηκαν, υψηλό ποσοστό (67% ) των εκπαιδευτικών τάσσονται υπέρ της αξιολόγησης.

Οι συγκεκριµένοι εκπαιδευτικοί:

>> Συνδέουν την αξιολόγηση κυρίως µε την αξιολόγηση της διδακτικής ικανότητας και της επιστηµονικής κατάρτισης του εκπαιδευτικού.
>>Πιστεύουν ότι µέσα από την αξιολόγηση αναβαθµίζεται το κοινωνικό και επαγγελµατικό κύρος του εκπαιδευτικού και στηρίζεται η διαδικασία της επιµόρφωσης.
>> Προτείνουν ως αξιολογητές ειδικό επιστηµονικό σώµα που θα συγκροτείται διακοµµατικά.
>>Θεωρούν αναγκαίο να αξιολογούνται και οι αξιολογητές.
>>∆ηλώνουν ως πλεονεκτήµατα της αξιολόγησης, όσον αφορά τον εκπαιδευτικό, τους όρους «Αναβάθµιση», «Αναγνώριση», «Απόδοση», «Αυτογνωσία», «Βελτίωση», «Επιµόρφωση», «Κίνητρα», «Κύρος».

Οι εκπαιδευτικοί µε πολλά χρόνια υπηρεσίας (11-20 χρόνια και άνω των 26), δηλώνουν θετική στάση.

Ως προς την ειδικότητα υπέρ της αξιολόγησης περισσότερο τάσσονται οι µαθηµατικοί, οι φιλόλογοι, οι φιλόλογοι των Ξένων Γλωσσών και οι θεολόγοι.

Ως προς τη «θέση στο σχολείο» υπέρ της αξιολόγησης τάσσονται περισσότερο οι
διευθυντές, οι υποδιευθυντές και οι αναπληρωτές καθηγητές.

Κατά της αξιολόγησης τάσσονται το 13,22% του δείγµατος, στα ερωτηµατολόγια που συµπληρώθηκαν.

Οι εκπαιδευτικοί αυτοί:

>>∆ηλώνουν άρνηση στο να αξιολογείται η διδακτική ικανότητα και η επιστηµονική κατάρτιση του εκπαιδευτικού.

>>Αµφισβητούν ότι υπάρχει όφελος από την αξιολόγηση όσον αφορά την επιµόρφωση του εκπαιδευτικού στο γνωστικό του αντικείµενο.
>>Αµφισβητούν ότι αναβαθµίζεται το κοινωνικό και επαγγελµατικό κύρος του εκπαιδευτικού.
>>Αρνούνται να αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί από το διευθυντή του σχολείου.
>>Χαρακτηρίζουν ως µειονεκτήµατα της αξιολόγησης, σε σχέση µε τον εκπαιδευτικό, τους όρους: «Άγχος», «Αναξιοκρατία», «Ανασφάλεια», «Έλεγχος», «Κοµµατικότητα», «Κριτήρια», «Σκοπιµότητα» , «Υποκειµενικότητα».
>>Έχουν λίγα χρόνια υπηρεσίας (1-5) και ( 6-10).

Ως προς την ειδικότητα, κατά της αξιολόγησης τάσσονται περισσότερο οι οικονοµολόγοι, οι εκπαιδευτικοί της Φυσικής Αγωγής και των Φυσικών Επιστηµών.  Ως προς τη «θέση στο σχολείο», είναι κυρίως µόνιµοι εκπαιδευτικοί χωρίς διοικητική θέση.

Συνολικά, διαπιστώνουµε ότι οι εκπαιδευτικοί που δέχονται την αξιολόγηση την αντιµετωπίζουν ως επανατροφοδότηση, ως βελτίωση και ως στοιχείο επαγγελµατικής και κοινωνικής ανέλιξης.

Οι εκπαιδευτικοί που αρνούνται την αξιολόγηση, προβάλλουν δυσπιστία, ως προς την αξιοκρατία, και εκδηλώνουν δυσαρέσκεια να αξιολογείται η επιστηµονική επάρκεια και η διδακτική ικανότητα. Πιθανόν να πιστεύουν ότι ο εκπαιδευτικός αυτοαξιολογείται διαρκώς και θεωρούν ότι η αξιολόγηση θα επηρεάσει αρνητικά τις ανθρώπινες σχέσεις µέσα στο περιβάλλον του σχολείου.

Μπορούµε να δεχθούµε ότι και η άρνηση θέσης σχετίζεται µε τη στάση κατά της αξιολόγησης.

Επίσης το γεγονός ότι συµπληρώθηκαν ερωτηµατολόγια στα 34 από τα 100 σχολεία που στάλθηκαν -σηµειώνεται ότι η περίοδος ήταν µετά το Πάσχα και ήταν αρνητική για τα σχολεία λόγω  εξετάσεων-δηλώνει όµως παράλληλα και έκφραση δυσαρέσκειας για τη διαδικασία της αξιολόγησης.

Θεωρούµε ότι η έρευνα σχετικά µε τις στάσεις των εκπαιδευτικών όσον αφορά το σύστηµα αξιολόγησής τους θα πρέπει να συνεχιστεί. Όπως και σε συναφείς έρευνες αναφέρεται, το ενδιαφέρον γύρω από τις απόψεις τους δηµιουργεί στους ίδιους ένα αίσθηµα ικανοποίησης, αποδοχής και υπευθυνότητας (Davies & Ellison, 1997; Μακρίδης ,1997)

Ως τελική πρόταση, καταθέτουµε ότι υπάρχει αναγκαιότητα να ακολουθηθεί ένα αυστηρό θεωρητικό πλαίσιο, όπως αυτό προτείνεται στην εισαγωγή της εργασίας. Οι θεωρητικές προδιαγραφές θα εξασφαλίσουν και αποτελέσµατα τα οποία θα διακρίνονται από εγκυρότητα, αξιοπιστία, αντικειµενικότητα και σαφήνεια. Η αξιοποίηση των αποτελεσµάτων θα λειτουργεί τότε ως διαδικασία επανατροφοδότησης και βελτίωσης για τον εκπαιδευτικό και όχι ως διαδικασία επιβολής ενιαίας άποψης και ελέγχου.

About these ads

From → Έρευνες

Γράψτε ένα σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: