Μετάβαση στο περιεχόμενο

Μια άποψη για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

03/01/2009

Δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο ώστε να εξασφαλίζεται η ισοτιμία, η αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο. Άρα είναι αδύνατη έως και αφύσικη η απεμπλοκή του Λυκείου από τις εξετάσεις εισαγωγής, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Λύκειο είναι απλά ένα μεταβατικό στάδιο.

Η «ιδέα» περί προπαρασκευαστικού έτους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ  στο οποίο θα εγγράφονται ελεύθερα όσοι το επιθυμούν και στο τέλος του οποίου με αυστηρές εξετάσεις θα κρίνεται ποιοι θα συνεχίσουν, είναι όχι μόνο ανεδαφική αλλά και ανόητη. Μπορείτε να φανταστείτε πόσες χιλιάδες «εγγραφές» θα γίνουν στα Πολυτεχνεία και τις Ιατρικές; Σχεδόν όλοι εκατόν τόσες χιλιάδες μαθητές θα σπεύσουν σε μια εικοσάδα σχολών το πολύ. Οι υπόλοιπες σχολές θα αρχίσουν να κάνουν προσφορές : «ελάτε σε εμάς, σας δίνουμε δώρο laptop, ταξίδια σε εξωτικά μέρη, κινητά και άλλα τέτοια φαιδρά. Και ποιος θα διδάξει σε αυτές τις χιλιάδες «ελεύθερα εγγεγραμμένους; Που; Ποιος θα κάνει τις εξετάσεις; Πως θ εξασφαλιστεί το αδιάβλητο;»

Ανοησίες τέλος. Ας μιλήσουμε σοβαρά.
Τα μεγάλα θέματα είναι:
1) Τι θα διδαχθούν τα παιδιά στο Λύκειο;
2) Ποιος θα τα διδάξει;
3) Πως θα τα διδάξει;
4) Ποια βιβλία θα διδαχθούν;
Γιατί καλοί είναι οι υπολογιστές στα Λύκεια και τα γυμνάσια αλλά τι θα γίνει με τα σχολικά βιβλία που πολλά από αυτά είναι  άθλια και κατάλληλα μόνο για πολτοποίηση;

Ας επανέλθουμε στο εξεταστικό. Τα πράγματα είναι απλά. Όσοι μαθητές επιθυμούν να συνεχίσουν μετά το λύκειο τις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην τελευταία χρονιά, δηλαδή στην τρίτη Λυκείου θα παρακολουθούν ένα ξεχωριστό πρόγραμμα από αυτούς που ενδιαφέρονται μόνο για το απολυτήριο Λυκείου, στο οποίο θα προετοιμάζονται αποκλειστικά για τις εξετάσεις.

Για όσους «ανησυχούν» για την αφαίρεση ενός έτους από τον χρόνο μετάγγισης «νεοελληνικής παιδείας», πρώτον ας φροντίσουν να το κάνουν τα προηγούμενα πέντε χρόνια του γυμνασίου και λυκείου, φτάνουν και περισσεύουν, και δεύτερον ας επιτρέψουν σε όσους μαθητές-υποψήφιους το επιθυμούν να παρακολουθήσουν προαιρετικά ένα ευέλικτο ολιγόωρο πρόγραμμα πολιτιστικού περιεχομένου.

Με απλά λόγια, η τρίτη Λυκείου ας λειτουργήσει επιτέλους, έστω και σαν δημόσιο φροντιστήριο. Δεν είναι ντροπή, ούτε αντιεκπαιδευτικό να βοηθάμε τους μαθητές δωρεάν σε μια κρίσιμη και σημαντική προσπάθεια. Είπαμε, έντεκα χρόνια είναι υπεραρκετά για να μορφώσουμε τους μαθητές ή να τους παραμορφώσουμε. Η δωδέκατη μας μάρανε;
Αυτά προς το παρόν.

Β.Ζ.

From → Γνώμες

Σχολιάστε

Σχολιάστε